Повече захар и палмово масло в шоколадите на българския пазар

Повече захар и палмово масло в шоколадите на българския пазар

СПОДЕЛИ

Проучване на ”Активни потребители” показва,че от 27 тествани марки български шоколад ,почти нито един не отговаря на определението на ЕС за шоколад, в който трябва да има 35% и повече какаова маса.

Съгласно законодателството на ЕС за да се именува шоколад продукта трябва да съдържа минимум 35% обща какаова маса (критерий 4) – сумата от какаовото масло и какаовата пудра. При млечните шоколади е позволено редуциране на това количество до 20% (критерий 5).

ВИЖТЕ ПОДРОБНОТО ПРОУЧВАНЕ ТУК

От 27 марки само 2 отговарят на определението на ЕС за шоколад и имат какаова маса от 35% и повече. Останалите 25 съдържат какаова маса в диапазона 25 – 35%, покриват изискванията за млечен шоколад,показа проучване на ”Активни потребители” .

При нито една марка не е описано количеството на добавяната растителна/палмова мазнина, която трябва да е до 5% (критерий на ЕС).

Анализът на етикетите показва изключително високо съдържание на въглехидрати, най-вече захар. При 22 от 27 марки захарта е 50% и повече, а при 4 достига 60%. Само при 5 шоколада захарта е под 50%. На практика, продаваните на нашия пазар шоколади се състоят основно от захар. Само при един продукт общата какаова маса е повече от захарта.

Какво установи проверката на „Активни потребители“:

  • Всичките 27 марки шоколад са сглобени от какаова пудра и какаово масло. Нито един не е направен по оригиналната рецепта с шоколадов ликьор!
  • Само при една марка е спомената държавата на произход на суровината.
  • При 17 от тестваните 27 марки се установява влагане на нетипични суровини. При 7 е добавяна растителна, основно палмова мазнина. Други 7 марки съдържат технологичната добавка Е476 (полиглицерол ,полирицинолеат), а една Е 492 (сорбитан тристеарат). В 6 е добавяна лактоза, а при други 4 се прибавя лешникова паста без това да е отбелязано в наименованието на шоколада на лицевата страна на етикета, което представлява риск за алергичните потребители. При нито една марка не е описано количеството на добавяната растителна/палмова мазнина, която трябва да е до 5% (критерий на ЕС).

Основни изводи:

  • В търговската мрежа не се продава шоколад отговарящ на критериите на ЕС, а млечен шоколад, отличаващ се с понижено съдържание на какао. Няма нито една марка произведена по оригинална технология от шоколадов ликьор;
  • Масово шоколадите съдържат твърде голямо количество добавена захар, 50% и повече, което създава здравен риск за потребителите;
  • В повече от половината (17 от 27) от предлаганите продукти се влагат нетипични компоненти като палмова мазнина и технологичната добавка Е476;
  • При повечето търговски марки информацията на етикетите е поднесена нечетливо за потребителите;
  • В България досега не е известно да са извършвани лабораторни тестове за качество и безопасност на шоколадите въпреки предупрежденията за наличие на такива. На национално и европейско ниво няма метод за проверка на основния критерий за качество на шоколада – съдържанието на обща какаова маса.

avatar