Валери Симеонов: Зад всеки мигрант в България стои корумпиран граничен полицай –...

Валери Симеонов: Зад всеки мигрант в България стои корумпиран граничен полицай – това е истината

СПОДЕЛИ
Снимка:НФСБ

Бившият вицепремиер Валери Симеонов и заместник-председател на 44-ото Народно събрание даде интервю пред Радио Фокус. Симеонов коментира темата за тежкия инцидент с катастрофиралия автобус на нелегални мигранти в Бургас.

– Каква е причината за трагедията в Бургас? Как се озова на кръговото кръстовище този автобус, препален с мигранти, в чието изкорубено багажно отделение са били натъпкани дори жени и деца?

– Ами, по начина, по който задавате въпроса, виждам, че вие знаете отговора и това е много добре, защото от сутрешните репортажи от Бургас, които вървяха един след друг, с прекъсване на предавания и филми, информацията, основното от големите телевизии всъщност беше доста импотентна. Повече от ясно е и добре е да го кажем, защото аз го чух във вашия въпрос, това убеждение ваше, че всъщност „Гранична полиция“ не си е свършила работата. Как така от Малко Търново до Бургас целият този път до Странджа, който няма паралелен, няма друг обходен път, ще бъде изминат от един рейс и полицията няма да намери начин да го спре?! Е, как ще стане тая работа?! Констатирано е мястото на преминаване на оградата – това е някъде в района на Бръшлян. От там рейсът е минал през следните постове, мога да ви ги изредя, защото аз пътувам всяка събота и неделя, сега пак отивам към Малко Търново – имам си там бизнес, мога да ви кажа, че като се тръгне от Малко Търново, първото място е Звездец. В центъра на Звездец има маса с полицейска кола и двама полицаи, седнали на масата, които когато желаят, спират, когато не желаят, не спират преминаващите средства. Първото място. Второто е разклонът Босна – основно стратегическо и във военно отношение, и по отношение на сигурността кръстовище, където винаги, винаги, винаги, и през социализма, и сега винаги е имало усилени полицейски постове. Второто място. След това на Крушевец – там, където твърдят, че за първи път са констатирали и са опитали да спрат автобуса. Оттам нататък при Маринка обикновено има постове, но невинаги, следващото е Пода – станаха шест места. И чак тогава се стига до кръстовището на „Трапезица“. Как така на шест места няма да се направят заградителни мероприятия? Най-елементарно – можеше да се сложат металните шини с шипове по асфалта, да се пукнат гумите и рейсът да спре, а пък ако са нямали съоръжения, можеше да си ги поискат и да ги получат, защото пътят от Малко Търново до Бургас е един час. Тоя рейс е пътувал един час. Установяването на автобус, който не изпълнява разпореждане на полицията, е станало да речем някъде след като е тръгнал, може би на петата, десетата минута. Той е преминал през район, където е имало постове, и за 50 минути великата българска „Гранична полиция“ не може да спре един автобус! Ами аз питам, ако в тоя автобус бяха натоварени терористи с бомби, с гранатомети и бяха отишли примерно и взривили складовете на „Лукойл“ – Бургас, какво щеше да стане? Или ГСМ на Летище „Бургас“ – какво щеше да стане тогава? Как може вътрешният министър да се изправи по телевизията – говоря за Демерджиев, сегашният вътрешен министър, и да се опитва да баламосва хората, защото „Ами ние не сме опитали да вземем някакви по- сериозни мерки да спрем рейса, защото в него има жени и деца“. Че те откъде знаят какви хора има в рейса? Ами това можеше да бъдат терористи. И е недопустимо министърът на вътрешните работи да се изразява с такава загриженост за превозно средство, нарушаващо законите, със сериозни съмнения за трафик на хора и за всичко друго, всякакви други престъпления, които могат да бъдат подготвени, извършени от един такъв автобус, а в крайна сметка да не се предприемат тези действия, които са най-елементарните. Ами те две полицейски коли, ако бяха спрели напреки на този тесен път в гората, далече от Бургас, автобусът щеше да спре, той няма обходен вариант. И ако ги беше блъснал, щеше да стане пак същото, щеше да се повреди и да спре. А да се допусне този рейс да дойде чак до 200-хилядния град Бургас в 5.00 часа сутринта и там, на място, на едно от най-оживените кръстовища да се правят опити да бъде спрян – извинявайте, това просто не е разумно, меко казано. И то буквално след един час започва усиленият трафик на хората, които отиват на работа. Това означава да запушиш една от най-главните магистрали на Бургас. И точно това стана. С други думи, тук трябва да има много сериозни санкции, като се започне от вътрешния министър и се мине през конкретните импотентни началници, които не са посмели да предприемат действия, които са били длъжни да предприемат, съгласно закона и съгласно техните правомощия. Ето така е станало.

– Г-н Симеонов, това, че шест поста не са спрели автобуса – вие казахте случайност, но има още една подозреваема причина.

Кое е случайно? Не, не са ги спрели случайно. Пропуснати са…

-Те са пропуснати случайно, не са го спрели автобуса. Но това може да бъде и корупция.

 Не съм казвал, че са пропуснати случайно. Казвам, че на шест места е засечено преминаването на автобуса, засечено е не по-малко от 50 минути преди да пристигне в Бургас и в това време би могло да се вземат всякакви мероприятия. Тези полицаи са били длъжни да уведомят съответно ръководството си, началниците, че край тях е преминал автобус, който за първи, за втори, за трети, за четвърти път не се подчинява на команда за спиране, и можеше да се направят съответните заградителни мероприятие, съответно да бъде спрян преди да се приближи даже до Бургас, а не да влезе в Бургас. Не съм казал, че е случайно, От друга страна, за да бъде натоварен един автобус с мигранти, това трябва да ви кажа, че е 100% гаранция за мащабна корупция на ниско ниво и на средно ниво. Те не могат да се качат на автобуса без това да е станало със съдействието на „Гранична полиция“. Всички мигранти, които се хващат в България, във вътрешността, са преминали със съдействието на корумпиран граничен полицай. Такава корупция на ниски нива е нямало никога в България, това ще ви кажа. Буквално преди година, година и половина трафикът беше сведен до нула. В края на 2020 г. ние имахме нулев трафик на мигранти, но имаше контрол върху работата на граничните полицаи, имаше мотивация, имаше ръководство, което отговорно си вършеше работата. Директно Светлин Кичиков ще ви кажа – шефът на „Гранична полиция“, защото лично го познавам, човекът как работеше. А сега, при новите размествания са поставени едни хора, които буквално не знаят, какво правят, хора, които нямат необходимия опит, хора, които симулират някакви необясними действия като прехвърлянето на Гранично управление – Елхово в Резово, без абсолютно никакъв смисъл, при положение че натискът е основно около Елхово. Някакви такива безумни действия, които те трябва сами да си ги обяснят. С това се занимават. Абсолютна демотивация на граничните полицаи се наблюдава. Естествено, че който отива на смяна, си казва „Какво да вардя аз тук, да си рискувам живота, като мога да изкарам някой лев“. Истината е, че зад всеки мигрант във вътрешността на България стои корумпиран граничен полицай – това е истината. Те не могат да преминат без съдействието на полицията.

-Г-н Симеонов, какво се случи с „Великата българска стена“, т.е. с оградата срещу мигрантския натиск по турската граница, и как се стигна до инцидента с прегазените двама полицаи от каналджия с претъпкан от мигранти автобус? Защо границата с Турция при известния съществуващ, непрестанен мигрантски натиск е превърната в плячка на беззаконието?

-Просто защото държавата не изпълнява своите задължения и ангажименти към гражданите. Като казвам държавата, имам предвид управлението. И това не е едно голо обвинение, чисто политическо, по причина на това, че други управляват България в момента, а е тъжна констатация. Тъжна констатация, защото част от вашите слушатели при уводните ви думи вероятно приеха с ирония израза „Великата българска ограда“, но тази ограда беше направена – една от първите в Европа, беше направена много добре, беше направена с доста по-малко средства, отколкото останалите държави по-късно направиха, и тази ограда беше пример за Дейвид Камерън, за Виктор Орбан, за редица външни министри и премиери. Ако си спомняте, когато идваха в България, водеха ги на оградата, Борисов ги водеше на оградата, за да им покаже по какъв начин трябва да се защитава външната граница на Европа. Сега нещо, което не би трябвало да бъде предмет на ирония, е нещо, което е свършено от държавата както трябва. Освен това лично аз имам доста време, нерви и усилия хвърлени, за да може да се реализира това съоръжение. А добре, че е оградата – това ще кажа. Добре, че е оградата. Ако сега и оградата я нямаше, жална ни майка.

Вижте цялото интервю с Валери Симеонов пред Радио Фокус ТУК

avatar