В първите 10 дни от кампанията: Кои партии похарчиха най-много за медийна...

В първите 10 дни от кампанията: Кои партии похарчиха най-много за медийна реклама

СПОДЕЛИ
Fernbedienung vom Fernseher

Анализ на Института за развитие на публичната среда показва, че в първите десет дни от кампанията най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Разходите за медии на четири от формациите представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама,съобщава БНТ.

От иИнститута отбелязват, че средствата за медийно отразяване на кандидатите заемат най-голям дял от общите разходи за предизборните кампании. Така например за местните избори през 2019 г. разходите за медийна реклама са били около 42% от всички отделени в кампанията средства, а за парламентарните през април тази година те са възлизали на 76%.

От института припомнят, че в настоящата кампания Централната избирателна комисия регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички формации могат да се включват в местни коалиции и така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки такива, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, издигнати от инициативни комитети в съответните населени места.

„Колко ресурси за реклама ще отделят формациите само шест месеца след поредните парламентарни избори? Публикуват ли медиите договорите с кандидатите и обявяват ли се сумите за политическа агитация? На тези и други въпроси ще потърсят отговор в традиционния за ИРПС мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания. В него са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции“, посочват от Института за развитие на публичната среда.

Партиите, похарчили най-много за реклама

Според изборното законодателство тарифите на медиите „…не могат да надвишават средните пазарни цени за търговска реклама през последните 6 месеца преди началото на предизборната кампания“. Освен това цените и условията за отразяване трябва да са едни и същи за всички партии, коалиции, инициативни комитети и регистрирани кандидати. Според изборното законодателство медийните услуги се заплащат от политическите субекти преди съответното излъчване или публикуване.

В първите десет дни от кампанията 40 участници са похарчили общо 830 635 лв. без ДДС.

От института посочват, че в случаите на договор, сключен от местна коалиция, сумите са причислявани към водещата формация – обичайно тази, която е дала името си на местната коалиция или пък е по-голяма.

Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първи са партия ГЕРБ с 220 005 лв. Без ДДС. С малко под 100 000 лв. ги следват формациите „Продължаваме Промяната“ – „Демократична България“ с 93 630 лв., „Възраждане“ с 92 703 лв. и „БСП за България“ с 91 386 лв.

Така разходите за медии на четирите формации представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.

avatar