Сдружението на Заведенията в България и Българската асоциация на заведенията обявиха, че ще бъде потърсена отговорност по съдебен път от клиента, който през седмицата се оплака, че е платил 500 лв. за три пържоли в ресторант във Варна.
В съобщение до медиите двете организации настояват да бъде прекратяване на проверката срещу заведението. Те настояват още за обявяването на практиката за продажба на скъпи храни за стандартна и лоялна, както и за извинение от директора на Комисията за защита на потребителите.
„По съдебен път ще бъде потърсена отговорност от клиента, опитал се да навреди на конкретния ресторант, с цел да получи своята минутка слава“, пише в позицията на ресторантьорските организации.
Преди дни мъж пусна видео във фейсбук, в което се вижда как плаща близо 650 лв. сметка в ресторант във Варна. Основната част от нея е за три (по думите на потребителя) пържоли, които струват 490 лева. Те са били от специално месо – говежди рибай стек блек ангъс, с което се обяснява и високата му цена. От видеото става ясно, че обявената цена е 35 лв. за 100 грама месо, а не за една порция. На касовата бележка се вижда, че поръчаните три пържоли са отбелязани като 14 бр. продукт по 100 гр., тоест 14 Х 35 лв. = 490 лв. Освен това на клиента е обяснено, че въпросните 100 гр. са теглото на месото в сурово състояние. Така от 1.4 кг сурово месо, което не е претеглено пред него, клиентът е получил (по негови твърдения) 3 пържоли.
От КЗП започнаха проверка, а в петък оттам обявиха, че по предварителни данни цената не е била обявена на потребителя по коректен начин.
„Цената е била обявена за 100 грама, т. е. потребителят няма никаква информация как тя ще бъде изчислена, точно колко ще бъде грамажът. Може сервитьорът да му е обяснявал, но потребителят трябва да има предварителната информация“, каза преди ден пред бТВ Игнат Арсенов, директор „Контрол на пазара“ в КЗП.
Именно заради това изказване сега от Сдружението на Заведенията в България и от Българската асоциация на заведенията настояват за извинение.
Според двете организации в КЗП не работи нито един професионален готвач, или най-малкото бивш собственик на ресторант от висок клас. Затова те обяснят защо някои видове храни в менютата на ресторантите, се предлагат на тегло от 100гр.
„Висококачествените стекове, а не обикновените пържоли, и някои риби и морски деликатеси, пристигат от доставчиците в различни калибровки по грамаж и размер. Няма скъпи омари, риби и предварително нарязани стекове, които да тежат абсолютно еднакво, за да може да се изчисли тяхната крайна цена към клиента. Предлагането на тези артикули по 100 гр. в менютата, е именно в защита на потребителя, а тази практика не е иновация на българския предприемач„, отбелязват от организациите на заведенията и посочват, че тази практика съществува във всички ресторанти в Европа и по света.
„Ресторантьорският бранш не може да носи отговорност за липсата на образование и култура на хранене у някои клиенти. Имаме достатъчно служители, които могат да отговорят на въпросите на нашите клиенти, стига те да имат нужния интелект, за да попитат“, смятат ресторантьорските организации.
В позицията на двете организации се подчертава още, че подобни скъпи и качествени стекове могат да бъдат консумирани само в около 10 заведения на територията на град Варна. „Това е и едно от нещата, които отличават елитните ресторанти. И ако искаме да насърчаваме развитието на кулинарията и предлагането на така наречения гурме туризъм, както вътрешен, така и международен, то по никакъв начин не би следвало да се атакуват умишлено, още повече от държавни институции, ресторантите, които се стремят да предлагат високо качество на храна на съответната цена“, пишат те.
Комплексар.