Участъците в гаранция ще се ремонтират от изпълнителите, проверките продължават
165 километра нови и основно ремонтирани пътища, които още са в гаранция, са проверени през месец септември от Института по пътищата и мостовете към Агенция „Пътна инфраструктура“. При над 50% от инспектираните участъци са установени отклонения от качеството и техническите изисквания. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, който заедно със заместник-министър Николай Найденов и инж. Веселин Димитров – директор на Института за пътища и мостове, представиха резултатите от извършените проверки на участъци от републиканската пътна мрежа. Взети са общо 312 сондажни проби от 12 обекта в гаранционен срок, като на 7 от тях са установени разминавания на дебелината на асфалтовите пластове с проектните. На 4 от проверените 13 пътища за равност са открити нередности.
Регионалният министър даде пример, че по магистрала „Струма“ са констатирани недостатъци в 12 различни участъци, с обща дължина 1300 нелинейни метра в общо 16 км трасе. Там има индикатор за намален контрол при изпълнение, но не се засяга целият участък. По друг начин стоят нещата с обходния път на град Ахелой, където в участък от около 5 км, от взетите 32 сондажни ядки, 22 не отговарят на проектните и нормативни изисквания. Разлика има в основните асфалтови пластове и цялата дебелина на асфалта, като отклоненията са различни в различните участъци. „Ако проектните изисквания са за 21 см дебелина на асфалта, с допустимо отклонение 10% , или 19 см толеранс, имаме участъци с асфалтово покритие около 15 см. Това е най-фрапиращият случай. Същото е по околовръстното на Добрич, на път III-1304 Бяла Слатина – Плевен и др. Дали сме предписания за отстраняване на недостатъците, като ще направим и последваща проверка дали след ремонта шосетата вече отговарят на изискванията по проекта“, коментира още регионалният министър.
Той бе категоричен, че графикът за проверки се базира на едно обективно обстоятелство – кога изтича гаранцията. Затова първите инспекции са концентрирани най-напред в участъците, където тя е пред изтичане. „Метеорологичните условия не могат да влияят на дебелината на асфалта. Там, където липсват 3 или 4 см от асфалта не може да се изпарят от топлото време“, каза още регионалният министър.
Писма са изпратени до всички изпълнители, като до момента няма възражения за констатираното. Разбира се, те като страна в процеса, могат да търсят защита, но констатациите стъпват на обективни и научни данни. Взетите ядки са според методиката на Института по пътища и мостове – по една на всеки 2000 кв. м трасе. „Може да съпоставите и с проверките, които се правеха от служебното правителство, което взе 9 ядки от 4 магистрали“, каза още Цеков.
Той допълни, че проверените пътища са строени в различни периоди, като гаранционната поддръжка също е с различни срокове – 7 г. за магистрали, 5 г. за първокласни пътища, 4 г. за второкласни пътища. „Съобразяваме се с датите на изтичане на гаранциите и ще продължим до тогава, докато е необходимо. На всеки един пътен участък, който е в гаранция, ще извършим необходимите проверки. Основна отговорност на АПИ и на МРРБ е да осигури точното изпълнение на сключените договори. Ако е изпълнено с лошо качество – то трябва да се оправи в срока на гаранция. ДНСК ще проверява дали има разлика в изпълненото и отчетеното по документи и ако се установи, че има документи, които са с невярно съдържание, тогава ще има евентуално основание за наказателно производство“, каза още министър Цеков. „Работата на държавата е без оглед на това кой е изпълнителят да упражни правата си, така че да гарантира, че възложеното от държавата и заплатеното с пари на данъкоплатците, е такова, каквото изисква проектът и законът. Не съм се интересувал кои са изпълнителите“, подчерта още регионалният министър.