История на жп катастрофите в България

История на жп катастрофите в България

СПОДЕЛИ
Снимка: НИМ

В историята на родната железница гара Хитрино, а преди – Шейтанджик, е записана с първата влакова катастрофа в България. Случила се е  още когато железницата не е била българска, а султанска. Откриването на линията става на 7 ноември 1866 г. Първото  произшествие става половин година след пускането на линията – на 24 май 1867-а. При маневра на вагони край гарата един от тях се откача от композицията и се сблъсква с приближаващ влак.

История на най  – тежките железопътни катастрофи в България:
Нощта срещу 1 май 1969 г. – най-кървавият инцидент в историята на БДЖ. Край плевенското село Чомаковци пътнически вагон дерайлира от движение. Инцидентът убива на място 27 души, други 38 са ранени.
На 10 декември 1972 г. гара Венчан, Провадийско – бързият влак „Албена“ се блъска в товарна композиция. Загиват 21 души, а няколко десетки са ранени.
На 13 юни 1976 г. – 11 души загиват в жп катастрофата до плевенското с. Ясен в нощта срещу 13 юни 1976 г. На влизане в гарата международен влак връхлита в композиция от 36 цистерни с гориво от нефтената рафинерия.
На 20 юли 1979 г. на Гълъбовския прелез на 3 км от Симеоновград – товарен влак размазва автобус, загиват 18 души, ранени са 30..
На 8 март 1982 г. пътнически влак от Карлово за Тулово се врязва в автобус на прелеза до фабрика „Кремона“. Загиват 13 души, само мъже. Инцидентът става около 14 часа. Причина за трагедията е човешката немарливост.
На 17 август 1992 г. край Казичене при  катастрофа между експрес и товарен влак загиват 8 души, а 56 са ранените. След дълго разтакаване на делото през 1998 г. Софийският градски съд определи общо 25 години затвор за тримата обвиняеми за катастрофата. 12-годишна присъда получава пияният помощник-машинист
На 1 октомври 1992 г.. Харманли – товарен влак се блъска в международен експрес, загиват 6 души.
На 4 май 1996 г. 23 пътници са ранени след челен сблъсък между два пътнически влака край гара Бяла.
На 31 май 2003 г. малко преди 5 сутринта бързият влак от Варна за София е ударен от друг влак, пътуващ от Карлово за София. 38-годишният машинист Иван Димитров, който кара втория влак, загива на място.
 На 28 февруари 2008 г.  малко преди полунощ в кушет вагона на нощния влак София-Кардам-София избухва пожар. За минути пламъците обхващат и спалния вагон, в който пътуват 27 пътника. Загиват 9 души. Телата са овъглени до неузнаваемост. Четири дни са нужни на експертите да идентифицират жертвите.

avatar