Хванаха картел при детски стоки

Хванаха картел при детски стоки

СПОДЕЛИ

Комисията за защита на конкуренцията е установила, че онлайн търговци са уговаряли продажните цени на стоки за бебета и деца.

Проверка е показала, че вносителят “Смарт СМ” ООД е участвал в забранено споразумение с клиентите си за определяне на цени за препродажба към краен клиент, което е довело до ограничаване на конкуренцията на пазара. Става въпрос за помпи за кърма, бутилки, биберони, чаши, аксесоари, резервни части, бельо и др.

Проверка на КЗК в помещенията на “СМАРТ СМ” открила в компютрите на дружеството мейли, съдържаща данни за съгласувани действия не само между ответното дружество и неговите клиенти (търговци на едро и дребно), но и между ответното дружество и негови доставчици – производители на стоки, които “СМАРТ СМ” дистрибутира на своите клиенти (търговци на едро и дребно).

Ето цялото съобщение от сайта на КЗК:

С Определение № 732/17.09.2020 г., постановено по преписка № КЗК-359/2018г., на основание чл. 74, ал. 1, т. 3 от ЗЗК, Комисията за защита на конкуренцията предяви на „Смарт СМ“ ООД твърдения за извършено нарушение по чл. 15, ал. 1 от ЗЗК, изразяващо се в участие в забранено споразумение с предмет определяне на цени за препродажба към краен клиент на продукти, свързани с отглеждането на бебета и грижа за майката на територията на Република България.

Производството пред КЗК е образувано по сигнал от потребител за наблюдавани трайно идентични крайни цени на продукти от марката МЕДЕЛА в магазините на различни търговци на дребно.

Вследствие на получения сигнал, Комисията извърши внезапни проверки на място в офисите на „Смарт СМ“ ООД и „ХИПОЛЕНД“ АД. Иззети бяха копия на електронна кореспонденция, търговски договори, и др. документи, съдържащи данни за постигнато съгласие за фиксиране на цените за препродажба на продукти, дистрибутирани от „Смарт СМ“ ООД на нивото на препоръчителните цени. В хода на производството КЗК събра подробна информация от множество търговци на детски стоки на територията на страната относно отношенията им с доставчика „Смарт СМ“ ООД и начина на дистрибутиране на продуктите от неговото портфолио.

На база на събраните доказателства, Комисията установи, че в търговските отношения между Смарт СМ и неговите клиенти е налице споразумение за фиксиране на цените за препродажба на стоките от асортимента на доставчика. Освен за редовните цени за препродажба, страните по споразумението постигат съгласие и по отношение на периодите на промоционална активност, кръгът от продукти, които да продават на промоционална цена, както и цената за препродажба на тези продукти, чрез фиксиране на еднаква в процентно отношение отстъпка към краен клиент от вече утвърдените крайни цени. Целта на това поведение е да елиминира всякаква ценова конкуренция между търговците на продуктите, доставяни от „Смарт СМ“ ООД, като по този начин се постигнат устойчиви във времето цени, различни от тези, които биха се реализирали в условията на конкуренция или при липсата на забранено споразумение, което от своя страна е в ущърб на крайните клиенти.

Въз основа на всички установени в рамките на проучването факти и обстоятелства, Комисията счита, че „Смарт СМ“ ООД е постигнало забранено споразумение със своите клиенти-търговци на дребно с предмет определяне на цени за препродажба към краен клиент, което по своята цел предотвратява, ограничава или нарушава конкуренцията на пазарите на търговия с детски стоки, включващ стоки, свързани с отглеждането на бебета и грижа за майката на територията на Република България.

В срок от 40 дни адресатът на определението има право да представи писмени възражения по предявените твърдения. Срокът започва да тече от деня на получаване на определението.

avatar