Глобиха „Кауфланд“ и „Билла“ заради истериите с олиото

Глобиха „Кауфланд“ и „Билла“ заради истериите с олиото

СПОДЕЛИ

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоби на две търговски вериги за заблуждаващи реклами. „Билла България“ е санкционирана с 250 089 лв., а „Кауфланд България“ – с 565 052 лв.

И двете санкции представляват 0,03% от нетните приходи от продажби на дружествата за 2022 г.

Нарушенията са в промоциите на слънчогледово олио. „Билла“ не е осигурила във всички свои обекти обещаното в рекламните послания евтино олио „Реоли“ и „Папас“. Подобно нарушение е констатирано и в търговската верига „Кауфланд“ за слънчогледово олио „Плиска“, обявено на намалена цена.

КЗК приема, че в случая безспорно е налице несъответствие на обещаното с рекламните послания за продажба с намалена цена на промоционалните продукти и фактическото изпълнение на рекламодателя.

Рекламата има заблуждаващ характер по начина на нейното представяне въз основа на използваните в рекламните брошури твърдения за намалени цени и налични в определен период основни хранителни продукти. С тези рекламни послания ответните дружества са в състояние да отклонят към собствените си търговски обекти потребителите като по този начин може да се увредят интересите на конкурентите, които предоставят същите продукти на пазара, заключава КЗК.

Ето и позицията на компанията по BILLA по случая:
BILLA България ще обжалва решението на Комисията за защита на конкуренцията, с което установява нелоялна конкуренция заради отделни случаи на липса или недостатъчни наличности на слънчогледово олио при провеждане на промоция през м. март 2022 г.

BILLA България винаги се е придържала към своята политика да предлага стоки на реалните им цени в интерес на българските потребители. Именно поради тази причина през март 2022 г. ние не увеличихме цената на слънчогледовото олио, а предложихме продукта на цената, договорена с производителите няколко седмици преди самата промоция. Доставените количества многократно надхвърляха обичайното търсене. Въпреки това, заради широко тиражираните от медиите опасения, че военният конфликт в Украйна ще доведе до дефицит на храни в България, потребителите се ориентираха към презапасяване със стоки от първа необходимост. В резултат, продажбите на олио достигнаха рекордни нива и планираните за промоцията количества рязко намаляха. Отделен фактор е невъзможността да бъде осигурена нова доставка в кратък срок, тъй като капацитетът на производителите на олио трябва да се ангажира поне 1-2 месеца предварително.

КЗК приема липсата на достатъчно наличности за нелоялна търговска практика, като въобще не отчита външните и непредсказуеми за BILLA България обстоятелства, довели до високия интерес към олиото. Категорично не сме съгласни със заключенията на комисията, имаме всички основания да обжалваме и ще го направим в законоустановения срок.

Становище на Kaufland България
Във връзка с публикуваното на сайта на Комисията за защита на конкуренцията Решение № АКТ-661-29.09.2022, бихме искали да подчертаем следното:

Становището на „Кауфланд България ЕООД енд Ко“ КД по отношение на Решението е, че във връзка с предлагането на слънчогледово олио в магазините на Търговска верига „Кауфланд“, не са осъществявани каквито и да било действия или бездействия, нарушаващи правата на потребителите или конкурентите и същите са били изцяло съобразени със закона и добрите търговски практики.

Kaufland България ще използва законовото си право и ще обжалва Решението на Комисията.

Уверяваме потребителите, че ще продължим да работим за всекидневното осигуряване на стоки от първа необходимост.

 

avatar