Глобиха Btv и Nova за „Шоколада само го миришем“

Глобиха Btv и Nova за „Шоколада само го миришем“

Източник:capital.bg

СПОДЕЛИ

Рекламният клип на „Национална лотария“ с момичетата от националния отбор по художествена гимнастика донесе глоба на организатора на играта „Ню геймс“ и двете телевизии, които са излъчили рекламата – bTV и Nova. Тя е заради нарушение на Закона за хазарта в частта пряка реклама на хазарт, включително на игри, насочени към непълнолетни, става ясно от отговор на Комисията по хазарта до „Капитал“

Наложените имуществени санкции на „Ню геймс“, в която участие има Васил Божков, и двете телевизии заради клипа с гимнастичките са в максимален размер. Което ще рече 5 хил. лв. за организатора на лотарийната игра и по 30 хил. лв. за bTV и Nova.

Три милиона българи търкат картончета

Клипът с националния отбор по художествена гимнастика и техния треньор предизвика остри реакции. Поне двама граждани, а впоследствие и Националната мрежа за децата подадоха жалби до Националния съвет по саморегулация (НСС), с които сезираха организацията, че телевизионната реклама на „Национална лотария“ създава риск от насърчаване на деца и млади хора към хазартни игри. Рекламата промотираше нов билет от лотарията с формата на шоколад с обещавани печалби до 500 хил. лв.

Кадър от рекламата „Шоколад“, показващ участващата в нея Илиана Раева. Клипът е свален и от канала в You Tube на Национална лотария.

От отговора на комисията се разбира, че до момента са приключили проверките на договорите с телевизиите на трима организатори на моментни и числови лотарийни игри – двете дружества, които стоят зад „Национална лотария“ – „Ню геймс“ и едноименното „Национална лотария“ АД, както и на организатора на „Лотария България“- „Евробет“. Това са двете частни лотарии, в които участие има Божков. Комисията е установила, че спечелените награди по време на игрите, излъчвани по Nova и bTV, са реално изплатени. Предстои приключване на проверките на „Български спортен тотализатор“ и БНТ.

Ако се съди по данъчните приходи от моментна лотария, които растат с всяка изминала година, през 2017 г. пазарът е достигнал 345 млн. лв. Това е ръст от 8% спрямо 2016 г. Фактор за масова истерия сред хората е именно агресивната реклама за бързо и лесно забогатяване в праймтайма на националните телевизии. Тя беше наложена първо от двете частни компании чрез собствени телевизионни предавания на лотариите и клипчета със спечелили, а впоследствие възприета и от държавното тото. На теория тези видеа може да минат за обявяване на резултати, което е позволено от закона, на практика обаче са реклама на хазарт.

Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС)смята, че рекламата, която е на продукт, неподходящ за децата и подрастващите, е до голяма степен насочена именно към тях и трябва да бъде спряна от разпространение в ефир или приведена в съответствие с Етичния кодекс.

 В анализа на Комисията се казва още:

„Търговската комуникация използва състезателките по художествена гимнастика в ситуация, с която не би следвало да се отъждествява нито спортист, нито подрастващ. Сюжетът внушава увлечение към хазарта, което е в разрез с обичайните представи и очаквания към поведението на младите състезателки и поради това противоречи на доброто обществено поведение, начин на живот и нагласи.Впечатлението се подсилва и от отношението на треньорката Илиана Раева към това увлечение, която освен това е и председател на Националната федерация по художествена гимнастика. Рекламният клип показва категоричното ѝ неодобрение към това момичетата да консумират шоколад, но не и към покупката на билети за участие в хазартна игра. И ако в по-голямата част от клипа може да се приеме, че става въпрос за игра на думи и пораждаща се от това двусмислена ситуация, то от финалните кадри става ясно, че рекламата не само използва думата „шоколад“ като асоциация с лотарийните билети „Шоколад“, но показва и реалното им закупуване и използване от състезателките, с което директно се отправя призив към цялата аудитория, включително и към подрастващите, да участват в хазарт“, пише още в текста на решението на Етичната комисия.

Тя припомня, че „пристрастяването към хазарта води до тежки психически, емоционални и социални последици. Неуспехът и загубата на пари често засилват желанието да се продължи участието в играта с надеждата, че „следващия път“ ще се постигне желаната печалба, която ще реши всички проблеми на участника. Пристрастените прекарват все повече време за хазарт, занемаряват останалите си интереси, изпадат в социална изолация и отчуждаване. Хазартната зависимост кара много хора да извършват престъпления, да крадат или да вземат назаем пари, които не успяват да върнат. Поради това патологичното пристрастяване към хазарта е квалифицирано с код ICD-10 в Международната квалификация за болести и свързани здравословни проблеми (International Classification of Diseases and Related Health Problems)“.

Дори и останалите институции да решат, че буквата на закона е спазена, рекламата не спазва духа на закона, смятат от Комисията.

 

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Забраняват рекламите с резултати от хазартни игри | Namoreto.BG Recent comment authors