Фалшиви имейли от банки призовават клиентите да сменят паролите си

Фалшиви имейли от банки призовават клиентите да сменят паролите си

СПОДЕЛИ

Нов опит за кражба на лични данни. Хакери използват атаката в системата на НАП, за да стигнат до паролите ни за електронно банкиране.

Измамата включва изпращане на фалшив имейл от името на банката, в който пише, че сигурността на клиентите е застрашена.

Сред жертвите на измамниците става и Емили Якубова. Докато преглежда пощата си попада на писмо от банката, в която има сметка.

,,За първи път се случва и бях доста изненадана“, казва тя.

В съобщението се посочва, че заради пробива в Приходната агенция, банката иска да подобри сигурността си, затова клиентите трябва отново да въведат паролата си за онлайн банкиране. В писмото има и линк, който отвежда към огледална версия на истинския сайт на банката.

,,Искат да потвърдя своя профил и сметката си, за да могат те да актуализират данните ми. И ако не направя това, не съм завършила профила си и мога в един момент да нямам възможност да използвам сметката си“, коментира Якубова пред Нова телевизия.

Подобни измами си играят със страха на хората и винаги се появяват след събития с голям обществен отзвук, твърдят експерти по киберсигурност.

,,Да речем някоя новина за хак на голяма компания, банка, в случая НАП, за да може да се предизвика изкуствено доверие към мейлите, които получават потребителите – т.е. „Във връзка с някакво събитие, моля с цел вашата протекция – направете тези и тези действия“, заяви експертът по киберсигурност Спас Иванов.

Емили обаче не се доверява и не попълва данните си. Подава сигнал към сдружението за „Правна сигурност на потребителите и личните им данни“. От там предупреждават, че банките и институциите изпращат имейли само с информативен характер и не призовават за спешни действия.

,,Не трябва да се въвеждат данни в подобни линкове, тъй като оттам нататък вече практически потребителят доброволно е дал своята парола и ако бъдат източени някакви средства, ще бъде процес на разследване и доказване кой точно е източил сумите“, коментира Ясен Крайчев от Сдружение „Правна сигурност на потребителите и личните им данни“.

За да не се стига до там обаче експертите съветват да използваме т.нар. “двуфакторна нотификация“ – всеки път, когато превеждаме пари, да получаваме потвърдителен SMS, който да изисква от нас да въведем обратно код за сигурност.

В официална позиция една от засегнатите от измамата банки призова всеки, който се е подвел да въведе данните си, да промени незабавно потребителските си пароли за достъп от друг компютър и да се свърже с представител на банката.

avatar